Lubimy chodzić do teatru przede wszystkim dlatego, że jest on wyszukaną formą rozrywki, nieco ambitniejszą niż kino i inna kultura masowa.
Spektakl wzbudza w nas skrajne emocje – płaczemy, śmiejemy się, przeżywamy wydarzenia razem z aktorami. To właśnie gra na żywo tak przyciąga widzów, możliwość zobaczenia emocji z bliska, różnych wyrazów wymalowanych na twarzy.
Promowanie teatru
Choć teatr jest znaną i lubianą formą rozrywki, to statystyki pokazują, że wcale tak dużo osób go odwiedza. Frekwencja z roku na rok rośnie, ale nie są to jeszcze liczby, które zadowalałyby instytucje kulturalne.
Aby zachęcić ludzi do uczestnictwa w kulturze wysokiej, potrzebne są akcje promocyjne, przemyślane działania marketingowe i wdrażanie określonych rozwiązań.
Jedną z ciekawych akcji promocyjnych przeprowadziło kasyno Unibet PL, które w grze Phantom of the Opera oferuje możliwość wygrania wycieczki do teatru w Londynie. Jedyne co trzeba zrobić, to postawić co najmniej 20 euro, a następnie wziąć udział w losowaniu.
Takie akcje promocyjne szczególnie zachęcają do wizyty w teatrze, ponieważ wyjście na przedstawienie jest traktowane jako nagroda, coś przyjemnego i co ważne dla niektórych – darmowego.
Inną formą promowania teatru, jest tak zwana reklama outdoorowa, czyli zewnętrzna. Chodzi tu między innymi o rozdawanie ulotek z opisami spektakli, ekspozycje zewnętrzne, takie jak billboardy, plakaty na przystankach autobusowych (bardzo często spotykane w większych miastach) oraz banery. Informacje o repertuarze powinny być regularnie aktualizowane na stronie internetowej i udostępniane na innych portalach społecznościowych, jeśli teatr działa w ich obszarze. Często spotykane są także dodatki do gazet, na przykład do Gazety Wyborczej, w których znajdziemy zapowiedź danego spektaklu lub repertuar na najbliższy tydzień.
W dobie Internetu bardzo ważne są relacje z mediami. Prowadząc daną instytucję kultury (w tym przypadku teatr), warto oprócz strony internetowej, założyć także profil na Facebook’u oraz Instagramie. Ten drugi jest obecnie bardzo popularny, jeśli chodzi o wszelkie działania marketingowe. Idąc o krok dalej, można zastanowić się nad współpracą z tak zwanymi influencerami, którzy promują dane produkty lub usługi na Instagramie, mając tysiące lub miliony obserwujących je osób. W ten sposób zyskamy większe pole manewru i większe zasięgi, które przełożą się na większą frekwencję w teatrze.
Bardzo ważna jest forma komunikatu, jaki teatr wysyła swoim widzom. Opis spektaklu, który jest głównym elementem zachęcającym do wybrania się na przedstawienie, powinien być napisany w sposób zrozumiały dla każdego. Nie może zawierać zbyt wielu fachowych określeń lub dat odnoszących się do wydarzeń, o których zwykły laik nie ma pojęcia. Łatwy i prosty przekaz zrozumiały dla wszystkich, a jednocześnie atrakcyjny, będzie najlepszym rozwiązaniem.
Ostatnią formą promocji, którą chcemy Wam przybliżyć, jest bezpośrednia rekomendacja spektaklu przekazana przez jednego widza drugiemu. Również w tym obszarze sprawdza się teoria, że jeden zadowolony klient (w tym przypadku odbiorca kultury) poleci go trzem innym osobom, natomiast jeden niezadowolony odradzi go dziesięciu osobom.
Warto więc zwrócić szczególną uwagę na obsługę klienta i upewnić się, czy wychodzi z teatru zadowolony.